In collaboration with Payame Noor University and Iranian Health Psychology

Document Type : research

Authors

1 Ph.d candidate of psychology,Mohaghegh ardabili university

2 Professor of Psychology, Department of Psychology, University of Mohaghegh Ardabili.

3 Associate professor of psychology,mohaghegh ardabili university

Abstract

The aim of this study was to determine the effectiveness of family empowerment with socio-emotional learning on psychological trauma and emotional expression in adolescents with parents with substance abuse. The method of the present study was a quasi-experimental with a pre-test-post-test design and a control and follow-up group. 30 of them were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups. Research data were collected using the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-21) by Lovibond & Lovibond (1995) and the King & Emmons (EEQ) Emotional Expression Questionnaire (1990) and analyzed by repeated measures analysis of variance. Were analyzed. The results of the present study showed that family empowerment on emotional expression and depression, anxiety and stress of adolescents with dependent parents was effective (P <0.01) and this effectiveness is stable in quarterly follow-up (P <0.01). According to the results of the present study, it can be concluded that family empowerment learning program is one of the effective treatments for psychological trauma and emotional expression of adolescents

Keywords

Article Title [Persian]

اثربخشی توانمندسازی خانواده بر آسیب‌های روانی و ابرازگری هیجانی در نوجوانان دارای والدین وابسته به مواد

Authors [Persian]

  • نسرین رهبری غازانی 1
  • نادر حاجلو 2
  • سیف اله آقاجانی 3

1 کاندیدای دکتری تخصصی روانشناسی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی

2 استاد روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی

3 گروه روانشناسی،دانشکده ی روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی

Abstract [Persian]

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانمندسازی خانواده با یادگیری اجتماعی-هیجانی بر آسیب‌های روانی و ابرازگری هیجانی در نوجوانان دارای والدین مبتلا به سوء مصرف مواد بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل و پیگیری بود که جامعه آماری آن را نوجوانان دارای والدین وابسته به مواد شهر تبریز که در پاییز 1400 جهت ترک اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد دارویی شهر تبریز مراجعه کرده بودند تشکیل داده بود که از بین آنها 30 نفر به روش هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) لاویبوند و لاویبوند (1995) و پرسشنامه ابرازگری هیجانی (EEQ) کینگ و ایمونز (1990) گردآوری و به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که توانمندسازی خانواده بر ابرازگری هیجانی و افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان دارای والدین وابسته به مواد اثربخش بوده (01/0>P) و این اثربخشی در پیگیری سه ماهه پایدار است (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که توانمندسازی خانواده جزو درمان‌های اثربخش بر آسیب‌های روانی و ابرازگری هیجانی نوجوانان است.

Keywords [Persian]

  • آسیب‌های روانی
  • ابرازگری هیجانی
  • توانمندسازی خانواده
  • سوء مصرف مواد